Lapsen ruokakasvatus on monimuotoinen asia. Jo varhaisessa lapsuudessa luodaan pohja lapsen omalle ruokasuhteelle ja aikuisen esimerkki on tärkeää, jotta lapselle saadaan luotua myönteinen suhtautuminen ruokaan ja ruokailuihin. Aikuinen voi myös tietoisesti toteuttaa ruokakasvatusta lapsen kanssa monin eri tavoin. Lapsena luodulla ruokasuhteella on kauas kantoiset vaikutuksensa.
Pöydän ääressä
Pyrimme syömään perheen kesken yhdessä aina kun pystymme. Se on tärkeä yhteinen rauhallinen hetki, kun kaikki ollaan saman pöydän ääressä. Ruokahetkiin kuuluu tiettyjä sääntöjä, mutta tarkoitus on, että ruokailut ovat rauhallisia, rentoja ja positiivisia tilanteita. Uusia sekä ei mieleisiä ruokia rohkaistaan maistamaan, mutta ei pakoteta syömään. Emme myöskään kehota lapsia syömään lautasia tyhjiksi. Eihän kukaan voi tietää toisen puolesta, milloin hän on syönyt tarpeeksi ja on täynnä. Isompi lapsi voi jo itse opetella annostelemaan omaa ruoka-annostaan ja ottaa sen verran kuin tuntuu sopivalta. Ennemmin otetaan aluksi pienempi annos, jota voi sitten ottaa lisää. Aikuisen suhtautuminen ruokaan on esimerkkinä lapsille.
Luomme pohjan ruokasuhteellemme jo vauvasta asti. Vauvan voi ottaa mukaan yhteisiin ruokailuhetkiin katsojan roolissa ja sen myötä hänen kiinnostuksensa ruokaa kohtaan kasvaa. Hän näkee miten ruokaa laitetaan suuhun ja millä tavalla sitä käsitellään. Sormiruokailu on yksi oiva tapa antaa vauvan itse luoda suhteensa ruokaan. Hän saa itse laittaa ruuan suuhunsa ja tunnustella ruokiansa. Hän oppii käsittelemään ruokaa sekä itse tunnistamaan milloin on syönyt tarpeeksi. Ennen sormiruokailun aloittamista on hyvä tutustua, missä vaiheessa vauvan kanssa voi alkaa sormiruokailemaan sekä lukea turvallisuusohjeet. Tietoa sormiruokailusta löytää monista sen aiheisista kirjoista sekä netin kautta. Meidän 2-vuotias kuopus syö vielä välillä sormin, vaikka osaakin jo käyttää lusikkaa sekä haarukkaa. Sillä tavalla hän tutustuu ruokaan ja saa erilaista tuntumaa syömiseen.
Muuallakin kuin pöydän ääressä
Ruokakasvatusta voi toteuttaa monin eri tavoin. Lapset voi ottaa mukaan kauppaan ja antaa heidän siirtää tuotteita hyllystä kärryyn tai antaa punnita tuotteita. Isompi lapsi voi kotona jo kirjoittaa kauppalistaa. Lapset voivat olla mukana kattamassa pöytää yhteistä ruokailuhetkeä varten tai heidät voi pyytää auttamaan tiskikoneen tyhjentämisessä. Ruuanvalmistuksen voi toteuttaa lapsen kanssa yhdessä, kunhan antaa lapselle iän mukaista tekemistä. Lapsi näkee mitä ruuille tapahtuu ennen kuin ne laitetaan lautaselle. Tämä voi myös auttaa lasta syömään rohkeammin ruokaansa, kun tietää että on itse ollut valmistuksessa mukana.
Lapset ovat uteliaita oppijoita ja imevät kaiken uuden itseensä. On paljon kirjoja ja pelejä, joiden avulla voidaan opetella ruokakulttuuria, ruokailutapoja, ruuan valmistamista yms. Ruokakasvatus voi esiintyä myös askarteluissa. Voidaan askarrella jokin hedelmä ja puhua lapsen kanssa hedelmien kasvamisesta sekä alkuperästä. Lapsen kanssa voi lähteä metsäretkelle ja syödä marjoja suoraan niiden kasvupaikoilta. Olemme kesäisin kasvattaneet takapihalla syötäviä kasveja, muun muassa ruohosipulia, tomaattia. Lapset ovat innoissaan laittaneet multaa ruukkuihin, kastelleet kasveja sekä katsoneet, miten kasvit kehittyvät siemenestä. Onhan se ihanaa kun voi ulkona käydessä napata ruohosipulin varren suuhunsa ja jatkaa leikkejä.
Lapsikin voi olla mukana päättämässä, mitä ruokia syödään tai mitä hedelmiä haluaisi kaupasta. Kun lapsi tulee kuulluksi ja saa kertoa oman mielipiteensä, on varmasti hänen ruokasuhteensakin positiivisempi.
-Saara