Kasvatus Vinkkejä

Toimintatuokioideoita varhaiskasvatukseen

Tämän postauksen ajatuksena on tuoda toimintatuokioideoita varhaiskasvatukseen, lasten kanssa työskenteleville tai kotiin perheille. Jaan kirjoituksessani ideoita pienryhmätoimintaan sekä aamu- ja ruokapiireihin. Ideoitani pystyy aika hyvin käyttämään millä tuokioilla vain. Toiminnat olen itse suunnitellut ja kokenut hyviksi, joten olen hyödyntänyt niitä useampien päiväkotien sekä ryhmien kanssa. Yksi omista vahvuuksistani on musiikki ja sitä hyödynnän yleensä suunnittelemissani toiminnoissa.

Olen työskennellyt varhaiskasvatuksen lastenhoitajana useammassa eri päiväkodissa sekä eri-ikäisten lasten kanssa. Pääsääntöisesti jokaisessa päiväkodissa pienryhmätoiminta on ollut osana päiväkodin toimintaa ja arvoja. Pienryhmätoiminnan toteutus on saattanut vaihdella ja joissakin päiväkodeissa se on ollut jokapäiväistä ja osassa sitä on toteutettu harvemmin. Itse koen pienryhmätoiminnan tärkeäksi. Se on hyväksi sekä lapsille, että työntekijöille. Lapset pääsevät toteuttamaan itseään pienemmässä porukassa ja työntekijä saa suunnitella toimintansa pienemmälle ryhmälle kehitystason mukaisesti. Pienemmän ryhmän tuokiot antavat toiminnalle myös paremman työskentelyrauhan. Jos ryhmässä on esim. 1-3-vuotiaat lapset, saa tuokiot suunniteltua niin, että eri kehitysvaiheessa olevat saavat oman tasoista toimintaa.

Pienryhmätoimintaideoita

Tutustumistuokio

Tämä tuokio sopiikin hyvin tähän elokuuhun. Tämän tuokion toteutin viime keväänä, kun aloitin työt uudessa päiväkodissa. Oli paljon uusia lapsia, joten tämän tuokion avulla pääsimme tutustumaan lisää toisiimme, lapset minuun sekä minä lapsiin. Tuokion alkuun jaoimme kuulumisia, kävimme kaikkien nimet läpi ja lapset saivat kertoa oman mieluisan tekemisen päiväkodissa. Tämän jälkeen kävimme piiriin ja lauloimme laulun Käy mehiläisten piiriin.

Käy piiriin, käy piiriin, käy mehiläisten piiriin. Mikä nimi, mikä nimi, on (lapsen nimi) hänen nimi.

Yksi lapsista menee piirin keskelle, muut pitävät käsistä kiinni ja pyörivät lapsen ympärillä.

Käy alta, käy alta, käy alta ruusupensaiden ja etsi paikka itselles ja ohjaa toinen piiriin.

Piirissä olevat lapset nostavat kädet ylös (pitävät edelleen käsistä kiinni) ja keskellä ollut lapsi kiertää jokaisen käden alta kunnes laulun lopuksi ohjaa seuraavan lapsen piirin keskelle ja menee hänen paikalle.

Näin leikitään ja lauletaan siihen asti, että kaikki lapset on käyty läpi.

Tämän laulun jälkeen otimme leikin Kommervenkkaa. Tässä leikissä luetaan lorua:

Kommervenkkaa, vemmerkonkkaa, kommervenkkaa, vemmerkonkkaa, hyttynä myttynä maahan.

Lapset kulkevat kävellen tai hyppien. Aikuisella tai jollain lapsista on peitto kädessään. Aikuinen tai joku lapsista voi soittaa kehärumpua samalla, kun muut lausuvat runoa. Kun sanotaan hyttynä myttynä maahan, lapset menevät pieneksi maahan silmät kiinni ja lapsi, jolla on peitto laittaa peiton toisen lapsen ylle. Tämän jälkeen muut lapset voivat nousta ylös ja arvailevat kuka peiton alla on. Tämä on hyvä tutustumisleikki, koska lasten nimiä tulee toistettua ja lapset miettivät tarkkaan peiton alla olevaa lasta.

Lopuksi leikimme KIM-leikkiä. Tässä leikissä olin valinnut etukäteen erilaisia tavaroita/leluja. Tavarat laitetaan lattialle tai pöydälle kaikkien näkyville. Lapset katsovat hetken tavaroita ja painavat ne mieleen. Tämän jälkeen tavaroiden päälle laitetaan peitto ja yksi lapsista saa ottaa yhden tavaran pois. Lapsille näytetään tavarat ja he koittavat arvata mikä puuttuu. Ensimmäisenä arvannut saa ottaa pois seuraavan tavaran. KIM-leikki on ollut monessa ryhmässä lasten yksi lempileikeistä.

Musiikkimaalaus

Musiikkimaalauksesta olen aiemmin jakanut postauksen, joten sen voit käydä lukemassa täältä. Musiikkimaalaus sopii hyvin monen ikäisille. Olen itse toteuttanut musiikkimaalausta 3-5-vuotiaiden kanssa. Musiikkimaalausta voi toteuttaa monin eri tavoin.

Soittimen askartelu

Yhden päiväkotiryhmän kanssa askartelimme soittimet, sheikkerit. Tämän toteutus kesti viikon verran. Päivittäin pienessä porukassa lapset askartelivat soittimia. Tässä päiväkodissa oli jo ennestään säilytetty juotava jogurttipurkkeja, joten tätä oli helppo lähteä toteuttamaan. Toiminnan toteutuksessa käytimme jogurttipurkkeja, riisiä sekä erilaisia jämäkankaiden paloja. Jogurttipurkin sisälle laitettiin riisiä, jonka jälkeen purkin korkki liimattiin kiinni. Tämän jälkeen lapset saivat itse valita mieluisia kangaspaloja ja liimailla niitä purkkeihin koristeeksi. Näin valmistui lapsille omat soittimet, joita hyödynsimme myöhemmin musiikkituokiolla.

Aistituokio

Aistituokio sisälsi alkuun yhdessä laulettavan Kielinupun aistilaulun, aistiradan sekä loppuun jutteluhetken. Tämän olen toteuttanut koko päiväkotiryhmälle (3-5-vuotiaat), mutta lapset kävivät aistiradalla 3-4 lasta kerrallaan. Aistirata keskittyi jalkapohjien tuntoaistiin. Käytin radan kokoamiseen dubloalustoja, hernepusseja, nyppyläjalanjälkiä, pehmeitä tyynyjä/patjoja, muotoalustoja yms. Lapset kävelivät radalla avojaloin ja saivat tunnustella rauhassa miltä mikäkin tuntui. Radan jälkeen kokoonnuimme vielä yhteen istumaan ja juttelemaan radasta. Lapset saivat kertoa, mikä radasta jäi erityisesti mieleen ja miltä se tuntui. Tämä on ollut selkeästi lasten yksi lempituokioista.

Tunnetaitotuokio

Päiväkodissa tulee harjoiteltua tunnetaitoja monissa eri tilanteissa ja tunteet ovatkin tärkeä osa lapsen kasvua ja kehitystä. Niitä on hyvä tukea niin varhaiskasvatuksessa kuin kotonakin. Tunnetaidot ovat sisältyneet omassa työssäni moniin eri tuokioihin ja voisinkin tässä jakaa niistä yhden, jonka olen toteuttanut viime keväänä 4-vuotiaiden kanssa. Tämä tuokio oli aamupäivästä ja tuokion alussa lapset saivatkin kertoa heidän omasta aamustaan ja minkälaisia tunteita aamulla on tuntenut. Tämän jälkeen juttelimme yleisesti tunteista, että mitä tunteita on, milloin mitäkin tunnetta voi tuntea ja mikä asia lapsella auttaa vaikka suruun tai harmitukseen. Näissä hetkissä on niin mahtava kuulla lapsen omia ajatuksia ja yhdessä pysähdytään tutkimaan omia tuntemuksia. Itse myös oppii tuntemaan ja ymmärtämään lasta paremmin.

Jutteluhetken jälkeen lauloimme tunteisiin liittyviä lauluja. Lauloimme ja viitoimme Kielinupun Miltä tuntuu nallesta?, Kielinupun Kiukun kesytys ja Nalle, apina ja ankka Iloinen ja vihainen. Viimeisen laulun aikana soitimme myös soittimia.

Aamu- ja ruokapiiri

Aamu- ja ruokapiirituokiot eivät ole niin pitkäkestoisia kuin pienryhmätoiminta. Yleensä itse pitämilläni aamu- ja ruokapiireillä käydään hieman läpi mikä päivä on ja mitä sinä päivänä tehtäisiin. Jos jollain on syntymäpäivä, juhlistetaan sitä. Liputuspäivinä monesti aamu-tai ruokapiireillä voidaan käydä siihen liittyviä asioita laulaen, satujen muodossa, jutellen yms. Voidaan ottaa lasten toivomia lauluja sekä leikkejä ja jutella muutenkin kuulumisia. Itse olen kokenut aamupiirit kivana aamun aloituksena ja ollaan kokoonnuttu yhteen ennen touhuihin lähtemistä ja niissä saa jokaisen lapsen kanssa rauhassa vaihdettua kuulumiset.

Välillä myös aamu- ja ruokapiirit ovat pitempikestoisia ja silloin olen suunnitellut niille jonkun pitempikestoisen toiminnan. Ylipäätänsä kaikessa ohjatussa toiminnassa pyrin pitämään tietynlaisen rungon: aloitus, keskivaihe ja lopetus. Ja se sitten koostuu eri asioista toiminnasta riippuen. Joskus otan aamupiirille mukaan jonkin pehmolelun, jonka ympärille tuokio rakentuu esim. laulujen tai satujen myötä. Näissä ohjatuissa toiminnoissa on itselleni tärkeää osallistaa lapsia mahdollisimman paljon.

Ideoita

Jossain aamupiirillä minulla on ollut teemana värit ja numerot. Olen koonnut valmiiksi eri värisiä leluja (esim. sininen, punainen, vihreä ja keltainen) sekä näiden värien mukaan ottanut jokaisen värisen lautasen tai astian. Käydään värit läpi ja sitten jokainen lapsi saa käydä esim. lisäämässä astiaan samanvärisiä leluja tietyn verran. Olen vaikka sanonut, että ”lisää kaksi sinistä lelua”. Ja tässä voi sitten kehitystason mukaan katsoa, että kenelle sanoo lukumäärän mukaan tietyn värisiä leluja tai puhuu vain väristä. Sitten yhdessä lasketaan paljonko minkäkin värisiä leluja on astioissa.

Aamupiirin toteutuksessa on ollut toimivaa myös aamujumppa Meri Mortin lasten eläinjoogakorttien avulla. Korteissa on toiminnallisempia ja rauhoittavia kortteja. Lapset saivat valita eläinkuvien perusteella, mitä kortteja kokeilisimme. Sitten luettiin kortti ja tehtiin yhdessä liikkeitä. Lastenkin mielestä todella hauskoja kortteja ja liikkeitä.

Tällaiset aamu- ja ruokapiirit ovat myös hyviä siinä mielessä, että näillä voidaan jutella lasten toiveista. Lapset voivat esittää omia toiveitansa, mitä esim. haluaisivat päiväkodissa tehtävän. Nämä hetket ovat hyviä siihen, koska ollaan kaikki yhdessä ja jokainen saa rauhassa vuorollaan kertoa ajatuksia. Lapset tulevat kuulluksi ja heitäkin osallistetaan päiväkodin toiminnan järjestämisessä.

Tätä postausta olikin hauska tehdä! Sai muistella omia työkokemuksia ja taidanpa nyt syksynkin aikana näitä joitakin taas toteuttaa uusien ryhmien kanssa.

Toivottavasti sinäkin sait täältä ideoita matkaasi! 🤩 Tässä oli pieni osa omia toiminnan toteutuksia ja voisin myöhemmin syksyn aikana tehdä vielä toisen postauksen, jossa kerron lisää toimintaideoita varhaiskasvatukseen.

Olisi kiva kuulla sinun toimintatuokioideoista, joten kommentoi ihmeessä! 😊

Mukavaa sunnuntaita! Loppuun vielä kuvia meidän lasten tekemisistä lähiajoilta sekä useamman vuoden takaa.

-Saara

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *